Kedy funguje predaj nehnuteľnosti z papiera?
Čo vedie ľudí ku kúpe bytu, ktorý bude postavený najskôr o 18 mesiacov, keď je projekt ešte len na papieri a do zeme sa zahryzli prvé stavebné stroje?
Kupujúci sa nemení, stále citlivo reaguje na cenu, najmä pri takej veľkej investícii akou je nové bývanie. Predaj nehnuteľností z papiera preto výrazne ovplyvňuje výhodná uvádzacia cena. Klienti sú si vedomí faktu, že spolu s blížiacim sa termínom kolaudácie bude cena priamoúmerne rásť, preto kupujú, kým je cena najnižšia. Dopyt podporujú aj výhodné podmienky financovania a zaujímavé úrokové sadzby, ktoré sa aktuálne pohybujú okolo 2% p.a. Developerovom častokrát postačuje, ak klient na úvod zaplatí 10 – 20 % celkovej hodnoty kupovanej nehnuteľnosti. Zostávajúca časť sa väčšinou doplatí až po kolaudácii. Kupujúci má teda dostatok času na predaj nehnuteľnosti v ktorej aktuálne býva a tiež čas na doriešenie financovania doplatku kúpnej ceny prostredníctvom hypotekárneho úveru, hovorí Ing. arch. Michal Zajíček, analytik realitného trhu.
Ďalším, pre kupujúcich dobrým dôvodom kúpy bytu z papiera, je budúce vlastníctvo bytu vhodného na investíciu. Ide najmä o malé byty, jedno-, dvoj- maximálne trojizbové, umiestnené v lokalite zaujímavej na prenájom. Po takýchto bytoch je veľký dopyt aj zo strany reálnych budúcich užívateľov, ktorí ich kupujú ako svoje prvé, štartovacie bývanie. Z celkovej ponuky na realitnom trhu sa míňajú najrýchlejšie. Preto aj obava, že možnosť výberu sa bude zužovať, resp. fakt, že najlepšie byty sa z ponuky minú ako prvé, motivujú ku kúpe ešte nepostavených bytov.
Ľudia so silnými sociálnymi a inými väzbami k lokalite, sú pri kúpe zatiaľ nepostaveného bytu motivovaní práve miestom jeho budúcej realizácie. Lokálpatrioti hľadajú nové bývanie na mieste, kde majú rodinu a priateľov, ich dieťa chodí do školy / škôlky a je dobre dopravne dostupné do zamestnania.
V neposlednom rade predaj nehnuteľností z papiera funguje aj vďaka tomu, že zákazník je edukovanejší, dôveruje len dôsledne preverenému developerovi. Veľký dôraz kladie na referencie a skúsenosti iných klientov, ktoré sa týkajú kvality stavby. Ako prvé sa kupujúrozumnédispozičné riešenia s dostatkom úložných priestorov, ktoré v mnohých starších bytoch chýbajú. Okrem iného nové projekty ponúkajú dostatok parkovacích miest, čo je v súčasnosti pre kupujúcich dôležitým faktorom výberu.
Aby sme proces získania vašej vysnívanej nehnuteľnosti čo najviac zjednodušili, vytvorili sme nový koncept služieb. Spojili sme služby realitnej kancelárie XX REAL a Hypocentra pod „jednu strechu“.
Mgr. Miriam Horňáková